sunnuntai 13. tammikuuta 2013

Ensimmäinen viikko

Suur- ja pienryhmätuntien jälkeen aloin miettiä omaa asennettani tvt:tä kohtaan ja minun täytyy myöntää, että se on negatiivisempi kuin kuvittelin. Useimmiten opetusta suunnitellessa päädyn mieluummin metodeihin, jotka eivät ole sidoksissa laitteisiin. Suurin syy, miksi en käytä tvt:tä niin paljon kuin voisin, on epävarmuus omista taidoista ja halu välttää turhautumista, jos jokin ei toimikaan.

Negatiivinen asenteeni johtuu todennäköisesti niistä malleista, joita olen saanut peruskoulussa ja lukiossa. Siellä opettajilla oli huomattavan usein ongelmia laitteiden kanssa ja välillä se alkoi olla turhauttavaa oppilaankin näkökulmasta. Minusta ei ole hyvä, jos oppitunnista kuluu liian suuri osa siihen, että opettaja saa laitteet toimimaan halutulla tavalla. Nyt minun pitäisi yrittää hyväksyä tämä pieni epävarmuustekijä, jotta uskaltaisin alkaa soveltaa tvt:tä opetuskäyttöön monipuolisemmin ja jotta voisin luoda oppilaille parempia malleja kuin itselläni on tvt:n käytöstä opetustyössä.

Omassa oppimisessani hyödynnän teknologiaa melko monipuolisesti. Erityisen hyödylliseksi sen koen, kun teemme ryhmätöitä toisten opiskelijoiden kanssa omilta kotipaikkakunniltamme käsin. Vapaa-ajallani tvt on lähinnä viihdettä sekä hyvä keino olla yhteydessä muihin, hoitaa asioita ja etsiä tietoa tai inspiraatiota.

Yhteisöllistä oppimista yliopistossa on ollut esimerkiksi projekti- ja ryhmätöissä. Esimerkiksi viime keväänä meillä oli luokkanorppaprojekti, jossa oman ryhmän lisäksi saimme paljon palautetta muilta ryhmiltä ja olimme yhteistyössä luokkiin, joihin norpat menivät. Yhteisöllinen oppiminen on tähän mennessä kuitenkin rajoittunut lähinnä oman luokan sisälle, olisi mukavaa tehdä yhteistyöprojekteja välillä myös muiden opiskelijoiden kanssa.

Yliopisto-opetuksessa hyödynnetään teknologiaa jonkin verran. Esimerkiksi lähes jokaisella luennolla on tukena PowerPoint -esitys, mutta laitteiden puolesta opetuksessa olisi mahdollista hyödyntää teknologiaa varmasti paljon monipuolisemminkin. Toisaalta välillä ihmetyttää, miksi yliopistolla on niin paljon hienoja laitteita mutta joihinkin todella hyödyllisiin peruslaitteisiin, kuten äänentoistoon, ei panosteta tarpeeksi. Usein teknologia nousee tärkeämpään asemaan vasta opetuksen jälkeen tehtävissä yksilö- ja ryhmätöissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti